Bianca van Strien

Muziek voor Eva

Muziek voor Eva - Bianca van Strien
De bijna vijfentwintig jarige Eva Ros vindt maar één ding belangrijk: haar werk als event manager. Ze heeft geen tijd voor een privé-leven en mist het eigenlijk ook helemaal niet. Zelfs haar beste vriendin, Minh, ziet ze alleen maar als ze zich aan de afspraak voor Aerobic in de fitnessstudio houdt. Daar leert ze echter Johan kennen. Hij is ouder en heeft de hele workaholictrip al achter zich. Tot haar verrassing voelt ze zich erg tot hem aangetrokken en ze besluit dat ze met hem een weekend wil doorbrengen. Één weekend kan ook zij best eens iets anders doen dan werken. Natuurlijk moet na dat weekend alles weer normaal worden…

Titel: Muziek voor Eva

Auteur: Bianca van Strien

Uitgeverij: Ellessy Arnhem
ISBN: 978-90-8660-162-2
Verschenen: 27 november 2011
Vormgever: Buronazessen

In November 2011 is dit vierde boek verschenen. Ook dit is weer te verkrijgen/bestellen bij iedere (internet)boekhandel en te leen in de bibliotheken.

Het boek in de fondslijst van Uitgeverij Ellessy: “Muziek voor Eva”.

Persbericht:
http://www.emea.nl/?p=38342

Hartelijk dank voor de belangstelling.

**************************************************************
Nieuws:
Na “Een nieuwe kans” en “Een moeilijke start” is ook “Muziek voor Eva” door Uitgeverij Oorsprong als Groot Letter Boek  uitgegeven.

ISBN: 9789461011015

*************************************************************
Bij Bol.com is dit boek nu ook als E-book verschenen.
Muziek voor Eva: Ebook

==============================================================
Recensie:

Biblion:
Vierde roman van de in Duitsland wonende Nederlandse schrijfster (Maarssen, 1969). ‘Liefdesroman’ staat op de omslag en dat blijkt gelijk al uit de eerste bladzijden, waarin de hoofdpersoon, de 24-jarige Eva, zich tegen wil en dank in een gepassioneerde relatie stort met de twintig jaar oudere, rijke zakenman Johan. Johan, die zelf steeds minder op succes is gericht, moet met lede ogen aanzien dat Eva zich bijna kapot werkt in haar baan als event manager. Als echte workaholic lukt het haar niet om voluit voor haar relatie te kiezen. Wanneer Johan haar ook nog eens in contact brengt met de muzikale wereld van haar jeugd, waaruit ze wreed is weggerukt, krijgt de relatie het zwaar te verduren. Het boek leest vlot weg en staat garant voor een paar uur ongecompliceerd wegzwijmelen. Het boek zal een breed vrouwelijk publiek aanspreken. Normale druk. – Jacqueline Wouda

=================================================================

Jose Vriens schreef op http://www.boeklezers.nl:
Jose – Muziek voor Eva ****

Een vlotte roman over een jonge vrouw die bewuste keuzes maakt in het leven, maar ergens opeens een andere kant op gaat. Hoe dat zal uitpakken weet ze dan nog niet. Dat ene weekend krijgt een grote impact op haar leven. Mooi verhaal dat zeker veel vrouwen aan zal spreken.

==================================================================
Het interview met Connie Harkema dat bij Uitgeverij Ellessy nav “Muziek voor Eva” op hun website heeft gestaan:

1) Ben jijzelf ook een workaholic? Herken je het gedrag van Eva?
Zo niet, hoe ben je dan tot dit onderwerp gekomen?

Nee, ik ben absoluut geen workaholic.
Vooral omdat ik mijn werktijd (ik doe het administratieve gedeelte van de fysiotherapiepraktijk van mijn man en de bachbloesemconsultaties) vrij kan indelen, kan het gebeuren dat er dagen zijn dat het wat rustiger is en dagen dat ik dus de avonden of weekenden mee moet nemen.
Als het wat rustiger is, dan heb ik er ook helemaal geen problemen mee om dan iets heel anders te gaan doen en dan laat ik me ook heel snel door andere bezigheden afleiden.
Wel is het zo, dat wanneer ik ergens erg enthousiast over ben, ik er me daar dan min of meer dag en nacht mee bezig houd. Bij het schrijven komt het regelmatig voor dat ik ineens midden in het verhaal zit en er niet meer mee op kan houden. Dat maakt me echter zeker niet tot een workaholic, want als ik niet meer verder kom, kan het zijn dat ik het verhaal van het één op het andere moment gewoon “vergeet”.
Discipline is niet mijn sterkste kant en ik ben een zeer impulsief schrijfster. Het is niet zo dat ik weken bezig ben om een persoon te bedenken, met een kaartensysteem of op een andere manier. Natuurlijk heb ik dat allemaal wel uitgeprobeerd, want in het begin is dat leuk om te doen, maar als het nieuwtje eraf is, denk ik er niet meer aan.
Meestal krijg ik een idee voor een scene, ik begin te schrijven en bij de verhalen die af komen, ontstaan de problemen en de eventuele oplossingen meestal vanzelf. Zo werd ook Eva een workaholic en heeft Johan die trip al achter zich. Gewoon omdat het bij elkaar paste.

2) Je woont al weer ruim 20 jaar in Duitsland. Hoe bevalt dat? In welk opzicht is het leven daar anders dan hier?

Het bevalt me hier heel erg goed. Inmiddels woon ik ook al langer in Duitsland dan ik in Nederland heb gedaan. Hele grote cultuurverschillen zijn er tussen Duitsland en Nederland niet.
We wonen in Zuid-West Duitsland in de Weinstraße, het platteland, zeg maar, en ik heb het idee dat het er hier nog steeds een beetje relaxter aan toegaat. We wonen in een dorp waar we de fysiotherapiepraktijk hebben, dus dan leer je ook al snel mensen kennen en als je eenmaal het dialect (Pälzisch) van de streek hier kunt volgen, gaat het allemaal wel goed. De wijnfeesten zijn ook erg gezellig.

Zo te zien levert de taal je weinig problemen op, anders schrijf je geen columns in Duitse bladen. Voor welke bladen schrijf je eigenlijk en waarover schrijf je?

Ja, ik kan me aardig verstaanbaar maken, zelfs al schijn je nog steeds te kunnen horen dat ik uit Nederland kom.
Voor de tijdschriften schrijf ik korte liefdesverhalen. Op het moment ben ik er weer druk aan bezig en hoop ook dat nieuwe tijdschriften interesse gaan hebben. De redactie van het laatste blad waar ik voor geschreven heb, heeft de korte verhalen helaas uit het tijdschrift geschrapt en ik ben dus weer zoekende.

Gaat het schrijven in Duits je even gemakkelijk af als in het Nederlands?

Op zich schrijf ik net zo snel in het Duits als in het Nederlands, want het vinden van de woorden en ook de zinsbouw is geen groot probleem. Omdat ik in Nederland nooit Duits heb gehad op school, mis ik helaas de grammaticale basis en dat maakt het dan toch weer erg moeilijk. Dat merk ik dan pas als ik het allemaal nog eens hardop doorlees en het dan toch niet helemaal goed klinkt. De ervaring leert echter dat het hardop lezen niet genoeg helpt om de foutjes op te sporen. De in het Duits geschreven verhalen gaan dus eerst naar vrienden, die dan met een rode pen alle fouten aangeven. Soms heel frustrerend als ik de verhalen weer terugkrijg. Maar ik ben erg blij dat mijn lezers bereid zijn om die rode pen te gebruiken, zodat er uiteindelijk toch nog een bruikbaar verhaal ontstaat. Bovendien zijn die lezers ook blij dat ze geen Nederlands hoeven te leren om mijn verhalen te kunnen lezen. Een goede ruil dus.

3) In het dagelijks leven geef je o.a. Bachbloesemconsultaties. Wat houdt dit precies in?

De Engelse Dr. Bach heeft ontdekt dat je bepaalde planten bepaalde eigenschappen kunt toewijzen. Van 37 bloemen en bronwater, heeft hij essenties gemaakt die te verkrijgen zijn in flesjes om te druppelen. Hij heeft de bloesems in zeven groepen opgedeeld:
Angst
onzekerheid
gebrek aan interesse in het hier en nu
eenzaamheid
overgevoeligheid voor ideeën van anderen
wanhoop
overbezorgdheid voor het welzijn van anderen.
Via een gesprek met de cliënt probeer ik dan te ontdekken wat het probleem is. In welke groep het thuishoort en welke van de bloesems daar het beste bij past.
In de fysiotherapiepraktijk komt het regelmatig voor dat mensen wat moedeloos worden van hun probleem: daar kan dan bijvoorbeeld “Impatiens” (geduld) een goed middel zijn, omdat het hen niet snel genoeg gaat. Ook is het goed mogelijk dat de schrik (bijvoorbeeld door een ongeval) nog niet is verwerkt en dan is “Star of Bethlehem” een goede keus. Meestal is het echter niet zo simpel en is er een combinatie aan bloesems nodig. Ik vind het altijd erg spannend om te doen, vooral omdat het vaak dieper gaat dan je in eerste instantie vermoed en de cliënt achteraf vaak zegt: ja, die combinatie van bloesems is helemaal logisch, dat is het probleem en vanaf nu ga ik daar aan werken. De dagelijkse inname van de bloesems ondersteunen het proces dan.

4) Ook ben je behoorlijk muzikaal – je zingt in een koor en linedanst. Komt deze muzikaliteit tot uiting in je boeken? (qua onderwerp of ritme)

Ja, muziek is erg belangrijk in mijn leven en vooral de laatste zeven jaar ben ik behalve het dansen ook weer erg actief wat het zelf muziek maken betreft. Het zingen in het koor is erg leuk, ook heb ik, samen met vrienden, gitaarles en speel ik in een blokfluitensemble (alt- en sopraanblokfluit) in het dorp mee.
Linedansen is nog steeds heel erg leuk, maar helaas heb ik daar niet meer zoveel tijd en vooral mogelijkheden voor.

Muziek speelt in mijn verhalen ook een rol: De titel van mijn nieuwe boek zegt het ook al: “Muziek voor Eva.”
De oorspronkelijke titel van “Verleden in de weg” was: “Summer of ’69”, omdat het lied van Bryan Adams een grote rol in het verhaal speelt.
Zelfs in “Een nieuwe kans” (verder geen muzikaal boek), komt André Hazes voor en ik herinner me ineens dat de vader van Nicole dirigent was en haar broer naar het conservatorium gegaan is en dat ze zelf helemaal niet muzikaal was. Toch meer muziek dan ik zelf dacht. Ook in boeken die nog gaan verschijnen, zijn de hoofdpersonen muzikaal.
Er zijn ook bepaalde songs, die ik aan bepaalde verhalen verbind en vaak wordt dat lied dan ook nog wel ergens “gebruikt”. Dus muziek en schrijven heeft voor mij wel met elkaar te maken. Vermoedelijk meer, dan ik zelf altijd dacht.
Een songtekst schrijven is me echter nog nooit gelukt.

5) Is schrijven je core-business?

Ja. Schrijven is wat ik als klein kind al gedaan heb. De verhalen gingen toen hoofdzakelijk over paarden, later werden het liefdesverhalen en die schrijf ik nog steeds en ik vermoed dat ik dat nog lang zal blijven doen. Hoewel er soms tijden zijn dat ik minder schrijf, omdat ik minder inspiratie heb, weet ik dat ik uiteindelijk toch weer ga beginnen en dan ook een nieuw boek kan schrijven.
Muziek voor Eva is het vierde boek dat verschijnt en daar ben ik erg blij om.